Alarmmoeheid voorkomen door slimme zorgalarmering

Patiënten in het ziekenhuis hebben maar één knop om de verpleging op te roepen. Als ze een glaasje water of een extra kussen willen kunnen ze deze gebruiken. Dit is ook vaak het geval. Maar de knop is er ook met een ander doel: in geval van nood. Door het gebruik van slechts één knop kan echter ‘alarmmoeheid’ optreden. Wat is alarmmoeheid en hoe voorkom je het?

Wat is alarmmoeheid?

Er is slechts één alarm voor zowel spoed als simpele verzoeken. Hierdoor behandelt de verpleging iedere melding met dezelfde urgentie. Maar als je na het rennen bij de kamer aankomt en het blijkt dat de patiënt slechts een extra deken wil, dan kom je de volgende keer misschien iets minder snel in actie. Dat sluipt in je als je de hele dag alarmen hoort afgaan zonder duidelijk verschil in urgentie. Deze alarmmoeheid zorgt ervoor dat je, júíst als elke seconde telt, niet meer adequaat reageert. En dat kan grote problemen opleveren.

“Er is één alarmknop voor de patiënt. Maar die is zowel voor ernstige situaties als voor een glas water”

– Verpleegkundige oncologie

Een andere vorm van alarmmoeheid worden veroorzaakt door alle piepjes en alarmen op de IC. De diverse apparaten voor het meten van hartslag, bloeddruk en zuurstofgehalte in het bloed, de beademingsmachine en de infuuspomp geven elk een eigen alarm af. Elk met een eigen urgentie. De verpleging moet elk geluid kunnen filteren, om zo adequaat te kunnen reageren. Maar het gepiep geeft in de praktijk ook onrust bij patiënten en hun bezoekers. Zij kennen doorgaans niet het verschil tussen het sein voor een lege infuuspomp en een spoedeisend alarm vanuit de hartmonitoring.

Alarmmoeheid voorkomen door slimme alarmering

Een oplossing voor de alarmknop is bijvoorbeeld Orbita Assist. Dit is een soort slimme speaker, zoals Alexa of Google Home. De patiënt hoeft dan niet eens een knop in te drukken, maar kan met zijn of haar stem de slimme alarmknop bedienen. De speaker stelt ook vervolgvragen, zodat de melding die uiteindelijk bij het personeel terecht komt, zo nauwkeurig mogelijk is en de juiste prioriteit krijgt.

Ook voor de piepjes op de IC is een oplossing: stille alarmering. Je hoort dan niet de hele dag door piepjes, maar alleen de belangrijkste meldingen worden doorgestuurd naar de juiste persoon. Want niet elk alarm hoeft bij iedere medewerker af te gaan. Zo is het personeel niet de hele dag bezig met de filtering van de geluiden, maar is het ook rustiger voor patiënt en bezoeker.

Belangrijk is om de zorgalarmering zo precies mogelijk in te stellen, blijkt uit een onderzoek van Itémedical. Hierdoor voorkom je dat belangrijke alarmeringen gemist worden, en zorg je ervoor dat minder urgente signalen even kunnen wachten.

Meer weten over slimme oplossingen in de zorg? Lees dan ons Zorgrapport. In dit rapport hebben we 50 medewerkers van 11 ziekenhuizen en zorginstellingen geïnterviewd over het verbeteren en efficiënter maken van de zorg.

Cookies op Effecta
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons privacy-statement.
Necessary
Necessary cookies help make a website usable by enabling basic functions like page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function properly without these cookies.
Preferences
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Statistics
Statistic cookies help website owners to understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously.
Marketing
Marketing cookies are used to track visitors across websites. The intention is to display ads that are relevant and engaging for the individual user and thereby more valuable for publishers and third party advertisers.