< p>

0348 - 488 663 Servicedesk Actueel Contact

In 8 stappen je eigen conversational agent

Bij het ontwikkelen van een chatbot of virtuele assistent ga je niet over één nacht ijs. Zeker niet als je aan de slag wilt met conversational AI voor het bouwen van een empathische, virtuele collega. Hoe zou jij zoiets aanvliegen? Wij doen het zó:

1. De Conversational Scan
Ben jij klaar voor een chatbot? Om die vraag te beantwoorden, kijken we goed naar jouw merk en welke dienstverlening daarbij past. Vervolgens analyseren we de klantgesprekken en het huidige kanaalaanbod. Al deze data kneden we tot een gedegen strategisch plan. 
 

2. Definieer use cases & user persona’s 
Je hebt besloten dat een chatbot een goede aanvulling kan zijn voor jouw klantenservice. Mooi! Dan is het nu tijd om te bepalen waar deze ingezet kan worden. Met de huidige marketingdata worden user persona’s ontwikkeld: wie gebruiken nu eigenlijk jouw chatbot? Verder achterhaal je met strategische brainstormsessies welke vragen en opdrachten het beste door de chatbot beantwoord kunnen worden; de use case’s.
 

3. Ontwikkel een chatbot persona
Zegt jouw nieuwe virtuele collega ‘Hallo’ of ‘Hi!’? Is je chatbot een degelijke receptionist of een vrolijke flapuit? Het ontwikkelen van een chatbot persona is een van de belangrijkste onderdelen bij het ontwerpen van een kwalitatieve chatbot. Een goed doordacht karakter zorgt voor een klantcontact-ervaring die past bij het merk.
 

4. Schrijf de conversaties
Je weet nu wie jouw gebruiker is en waarom hij contact zoekt. En jouw chatbot heeft een persoonlijkheid. De hoogste tijd om aan de slag te gaan met het bedenken en uitschrijven van de conversaties.
 

5. Selecteer het juiste platform
Nu duidelijk is welke vragen de virtuele assistent zal gaan beantwoorden, is het van belang dat je het juiste platform selecteert. Het aantal chatbotleveranciers groeit dagelijks. Elke ontwikkelaar heeft een specifieke expertise en een eigen kostenplaatje. Om te voorkomen dat je door de bomen het bos niet meer ziet:  formuleer duidelijke eisen en voorkeuren. Dat maakt de keuze voor het juiste platform een stuk eenvoudiger.
 

6. Bouw de chatbot
Wanneer het platform is geselecteerd en de conversaties op papier staan, is het tijd om deze samen te brengen. De conversaties worden toegevoegd en gelinkt aan de eventuele API integraties. Vervolgens zal de chatbot uitgebreid getraind en getest worden.
 

7. Test & optimaliseer
De basis van de chatbot staat. Test deze uitvoerig bij een geselecteerde groep gebruikers. Ook als de conversational agent officieel live staat, zal deze constant getest en geoptimaliseerd moeten worden om de ervaring goed te houden.
 

8. Train het team
Welkom, nieuwe collega! Omarm de chatbot als officieel onderdeel van het team. Hierbij zullen de andere medewerkers getraind moeten worden om het beste uit zowel jouw conversational agent als hun eigen werkzaamheden te halen. 

 

Online Masterclass: hoe ontwikkel je een conversational agent?

Woensdag 2 december 12.15 - 13.00 uur

Graag laten we jou op 2 december in een online Masterclass Conversational AI aan de hand van praktische voorbeelden zien hoe je een échte kwalitatieve en zelfs empathische chatbot kunt ontwikkelen.

Ben jij erbij?

Schrijf je in!

Zij kozen voor de succesvolle Effecta methode

A single point of contact.
0348 - 488 663